Naim HDX. Budget-PC för 61000kr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-04 14:01

hifi-skeptikern skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:Linns stora nätverksspelare kostar 140.000:-. Är den då 80.000 kr bättre än Naimen då den dessutom kräver en NAS också.
Det finns billiga slutsteg för bara några tusenlappar så får bara Bryston redan på det så kommer alla deras steg säkert sänkas till under 10.000.

Man kan hoppas hur mycket man vill om prissättningar, och det kommer alltid nya apparater, men det finns inget som säger att firmors toppmodeller kommer att "skänkas" bort oavsett vad dom innehåller. Man tar så mycket betalt man kan vid varje tillfälle så att man ändå får sina apparater sålda.
Allt annat vore tjänstefel.

mvh/Harry

Bild under locket på linns nätverkspelare för 145600:- finns här ( scrolla ned ):

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... a&start=30

Vad tror ni- få man mera för pengarna här?

Intressant är att det finns en billigare spelare i DS segmentet- Akurate DS. Endast ett fåtal komponenter skiljer i utgångsteget. Kretskortet är precis likadant. Priset på denna pjäs är 49950:-

Detta visar vad "highendsfären" endast handlar om - pengar och prestige.

Hifiskeptikern skrev:
Man behöver inte vara särdeles fantasifull för att inse att det är omöjligt att utifrån en bild på en dylik konstruktion bedöma hur kostsam den varit att ta fram och därigenom inte heller bedöma vilket pris som är rimligt att ta för den utifrån de kostnader som är förknippade med utveckling och tillverkningskostnad etc. Det kan vara lättare för massmarknadsprodukter där utvecklingskostnaden i många fall kan anses försumbar jämförd med tillverkningskostnaden, men för kortare serier kan utvecklingskostnaden i många fall vara en ansenlig del av produktens slutpris. Hur mycket research ligger bakom konstruktionen?

Richard:

Kanske ligger det mycket forskning bakom Klimax DS, men varför i hela friden kostar då Ackurate DS en tredjedel av Klimax DS ? Samma kretskort, kretslösning. Endast utgångens buffertsteg skiljer. Komponenter som kostar några hundralappar på elfa.

Hifiskeptikern skrev:
Jag tvivlar på att någon av er har den ringaste aning om hur det förhåller sig i dessa fall. Huruvida denna research tillsammans med den övriga kunskap nedlagd i konstruktionen resulterat i en för produkten unika och för konsumenten nog värdefulla prestanda för att motivera det slutliga priset är en bedömning man endast kan göra baserat på någon form av jämförelse mellan produkten och dess alternativ eller annan form av evaluering. Att utan annat underlag än dylika bilder avfärda produkterna som överprissatta ter sig för mig en smula enfaldigt.

Jag tror att det är marknaden som bestämmer- visar det sig att kunderna glatt betalar 145600:- för en nätverksspelare utan NAS så är väl priset rätt- det har du helt rätt i.

Det är linns ( och naims ) religiösa försäljningstaktik som sticker litet i ögonen. Men, det är förvisso kanske inte värre än att sälja "tungtvattenkablar" från purist audio för 100000:- kronor.

Förklaringarna till alla detta produkters förträfflighet är ju precis lika sanningsenliga- dvs. humbug.

Därmed inte sagt att Klimax DS kanske är en väldigt god återgivare- testen i stereophile tyder ju på det. De flesta parametrar är "state of the art". Litet onödigt hög distorsion i basregistret, ( 0,02 % ). Troligen är färgningen inte hörbar. De flesta dvd-spelare för 2000:- har dock flerfaldigt mycket lägre dist. Samma, eller bättre resultat kan alltså uppnås med femtio gånger billigare apparater.
Senast redigerad av Richard 2008-10-04 16:01, redigerad totalt 5 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AVR4000
-

Inläggav AVR4000 » 2008-10-04 14:56

En enkel fråga: säljer Naim sin HDX med "religiösa argument" (jag syftar på annonsen på H&Ms baksida)?

Mitt intryck av den annonsen är att de lyfter fram egenskaper som gäller datoravläsning som varande unika HDX-finesser. Det är inte riktigt rätt men innebär ju inte att spelaren inte har de funktionerna.

Däremot känns det lite tomt att de använder sådana argument. Men något religiöst ser jag ej. Snarare är det jämförbart med att skriva "Den nya Naim BilX är utrustad med servostyrning för att man lättare ska manövrera bilen även i lägre hastighet. Den har också en speciellt utvald växellåda som medger manuell växling (till skillnad från konventionella automatlådor där föraren inte själv kan växla). BilX har även en AC-anläggning av ny typ med ställbar temperatur. Föraren kan låsa sin BilX genom en ny funktion kallad centrallås. Det gör att alla dörrar låses då man låser förardörren."

HDX säljs med övedrivna argument och funktioner som framställs som unika för den apparaten men jag kan inte påstå att det sticker i ögonen på mig. Den marknadsföring vissa efterfrågar(?), alltså den s.k "sanningsmarknadsföringen" kommer ni tyvärr inte att få se.

Jag skulle inte ge mig på att predika över Sverige att "Naim HDX är bara en bluff, alla spekulanter på den bör köpa en dator hos den lokala datorbutiken istället, detta eftersom Naim har en religiös marknadsföring och värdet av komponenterna inte motsvarar priset."

Även om HDX säljs till överpris ser jag inte en PC som lösningen på problemet (för min del) utan en HMC från en annan tillverkare. Även om man kan argumentera att HDX är en dator i grunden köper jag hellre en hifi-trimmad HMC än kör HPD för denna produkttyp.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-04 15:04

woland skrev:Är Linux att föredra rent ljudmässigt, jämfört med något annat OS?
Vilket OS är bäst rent ljudmässigt?
En som undrar.

Mvh
Själva operativet spelar ingen roll, det är implementationen som avgör.

Användarvisningsbild
MrUncool
-

Inläggav MrUncool » 2008-10-04 15:19

Hifi&Musik kommenterar apparaten i sitt reportage från Arkenmässan:
"Den rippar cd till hårdisken bit för bit och gör om vid felläsningar*. Det finns stöd för digitala ljudfiler med upplösning på 24 bitar / 192 khz* vilket borde räcka för de närmaste årens digitala ljudformat. Stor plus för USB-ingången*3 på spelarens front."

*1 Wow!!
*2 Fantastic!!
*3 Incredible!!

Då är det ju inte så konstigt att den kostar 60 000 kr. :lol:

Användarvisningsbild
shifts
-

Inläggav shifts » 2008-10-04 15:24

Många bra inlägg av AVR4000 i denna tråden.
Det HÄR (Spotify) lyssnar jag mycket på just nu.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-04 15:45

AVR4000 skrev:En enkel fråga: säljer Naim sin HDX med "religiösa argument" (jag syftar på annonsen på H&Ms baksida)?

Mitt intryck av den annonsen är att de lyfter fram egenskaper som gäller datoravläsning som varande unika HDX-finesser. Det är inte riktigt rätt men innebär ju inte att spelaren inte har de funktionerna.

Däremot känns det lite tomt att de använder sådana argument. Men något religiöst ser jag ej.

Då bör du öppna dina öron och ögon.

Tycker du att "PRAT"- den filosofi som Naim använder, snarlik Linns "tunedem" inte är smått religiöst präglad?

]" Pace ,rythm and timing "[/står termen för. Man utvecklar produkter som enligt företaget skall exellera i dessa termer. I verkligheten kan inte en apparat exellera på något sätt, speciellt inte om den är en återgivare, eller avkodare. Den kan ju endast försämra, inte förbättra.

Om man då som kund inte hör denna fantastiska egenskap hos apparaten, blir man genast tillsagd att man lyssnar på fel sätt- precis som hos Linn alltså.

Och- denna teknik används av livets ord tex. , där man låter någon högre i hierarkin bestämma hur man ska tycka, eller i Naims/Linns fall- lyssna.

Detta kan väl i hög grad påminna inte så lite om religiös sekt?

I Naims fall påstår man dessutom vid demonstrationer att det alltid, med vanliga cd-spelare är något problem med avläsningen, att den inte är bitkorrekt, att cd-skivor försämras med tiden samt mera dumheter- allt avsett att sälja apparaten.

Det värsta kanske är att en del personer går på dumheterna. Jag själv har varit en sådan. Det är först då man lyssnar före och efter, dvs. lyssnar på tex. masterband och cd-skivan, och man inser att de låter identiskt ( om inte kompression använts ) i t.om. relativt billiga cd-spelare, som poletten trillar ner, man inser att man varit lurad i många år. Så var det för mig.

Det finns inga magiska förtrollande musikaliska förtjänster i hifiapparater- de är alla döda ting som i bästa fall återger det som finns på skivan med hyfsat låg förvrängning. Det behöver inte heller bli speciellt dyrt.

Saken blir inte heller bättre av att personer med försäljningsintresse inte vill avliva PRAT och Tunedem myterna. Det är inte lätt av få opartisk information här- inte ens på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern
-

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-04 17:18

Richard skrev:
Hifiskeptikern skrev:
Man behöver inte vara särdeles fantasifull för att inse att det är omöjligt att utifrån en bild på en dylik konstruktion bedöma hur kostsam den varit att ta fram och därigenom inte heller bedöma vilket pris som är rimligt att ta för den utifrån de kostnader som är förknippade med utveckling och tillverkningskostnad etc. Det kan vara lättare för massmarknadsprodukter där utvecklingskostnaden i många fall kan anses försumbar jämförd med tillverkningskostnaden, men för kortare serier kan utvecklingskostnaden i många fall vara en ansenlig del av produktens slutpris. Hur mycket research ligger bakom konstruktionen?

Richard:

Kanske ligger det mycket forskning bakom Klimax DS, men varför i hela friden kostar då Ackurate DS en tredjedel av Klimax DS ? Samma kretskort, kretslösning. Endast utgångens buffertsteg skiljer. Komponenter som kostar några hundralappar på elfa.

Det är väl inte lätt att veta exakt hur de resonerat kring vilka produkter de tror sig kunna sälja och till vilka priser. Det är säkert så att de skulle kunna tillverka en DS-apparat med prestanda mellan Akurat DS och Klimax DS och till ett pris som också låg någonstans mellan dom, men då hade vi knappast haft nuvarande två apparater också. Viket som vore bäst är inte lätt att bedöma.

Richard skrev:
Hifiskeptikern skrev:
Jag tvivlar på att någon av er har den ringaste aning om hur det förhåller sig i dessa fall. Huruvida denna research tillsammans med den övriga kunskap nedlagd i konstruktionen resulterat i en för produkten unika och för konsumenten nog värdefulla prestanda för att motivera det slutliga priset är en bedömning man endast kan göra baserat på någon form av jämförelse mellan produkten och dess alternativ eller annan form av evaluering. Att utan annat underlag än dylika bilder avfärda produkterna som överprissatta ter sig för mig en smula enfaldigt.

Jag tror att det är marknaden som bestämmer- visar det sig att kunderna glatt betalar 145600:- för en nätverksspelare utan NAS så är väl priset rätt- det har du helt rätt i.

...

Därmed inte sagt att Klimax DS kanske är en väldigt god återgivare- testen i stereophile tyder ju på det. De flesta parametrar är "state of the art". Litet onödigt hög distorsion i basregistret, ( 0,02 % ). Troligen är färgningen inte hörbar. De flesta dvd-spelare för 2000:- har dock flerfaldigt mycket lägre dist. Samma, eller bättre resultat kan alltså uppnås med femtio gånger billigare apparater.

Du har alltså inte hört den(?) och ändå tycker du så mycket!

Vad vet du f.ö. om vilka konstruktionsöverväganden som gjorts i och med att du kan uttala dig om att den har "onödigt hög dist. i basen"? Det kan ju mycket väl vara så att de med denna konstruktion löst något annat problem som hade signifikant påverkan på ljudkvaliteten vilket säkert inte 0.02% dist. i basen har, som du ju också påpekade.

Jag skulle tro att du är rätt ensam om att tro att det skulle finnas 2000kr CD-spelare med bättre prestanda än Klimax DS. Tänk vad fantastiskt det skulle vara. Det skulle ju innebära att oerhört många skulle kunna ha tillgång till musikåtergivning på en fantastiskt hög nivå. Enligt min erfarenhet är det faktiskt precis tvärs om. Antalet prisvärda hifi-produkter är oerhört få och det mesta som marknadsförs är i grunden enkla apparater, i synnerhet prestandamässigt och detta helt oberoende av det begärda priset. Det är ingen slump att jag benämner mig som skeptisk. Jag tror inte heller på svadan marknadsföringsflosklerna som florerar i hifi-djungeln.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern
-

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-04 18:12

Richard skrev:Tycker du att "PRAT"- den filosofi som Naim använder, snarlik Linns "tunedem" inte är smått religiöst präglad?

Det är väl inte resp. målbild som är religiöst präglad? Möjligen kan någon som på ett auktoritär sätt förmedlar sin uppfattning av målbilden kanske uppfattas som troende i någon mening, men målet att det skall vara lätt att höra rytmen eller att det skall vara lätt att uppfatta melodin är väl inte speciellt märklig!?

Richard skrev:]" Pace ,rythm and timing "[/står termen för. Man utvecklar produkter som enligt företaget skall exellera i dessa termer. I verkligheten kan inte en apparat exellera på något sätt, speciellt inte om den är en återgivare, eller avkodare. Den kan ju endast försämra, inte förbättra.

Menar du att en hifi-apparat inte kan vara mindre dålig på något och mer dålig på något annat? En apparat som accentuerar transienter skulle kanske kunna inordnas som bra ur ett PRAT-perspektiv eftersom de troligen skulle ge en tydligare markering av takten. Om det är vad man söker så är det väl i så fall en bra egenskap?

Rent generellt är det väl så att en apparat med låg distorsion borde exellera på alla sätt (utom för dom som vill ha färgande apparater)

Richard skrev:Om man då som kund inte hör denna fantastiska egenskap hos apparaten, blir man genast tillsagd att man lyssnar på fel sätt- precis som hos Linn alltså.

Det är nog fler hifi-försäljare än representanter för Naim och Linn som kan hemfalla till dylika uttalanden. Jag har bl.a. fått kommentaren att "jag har fel på min hörsel" hos en, i vissa kretsar, välrenomerad handlare. Andra handlare har uppenbarligen ingen aning om vad de håller på med. Jag vet inte vilket som är värst.

Richard skrev:Det värsta kanske är att en del personer går på dumheterna. Jag själv har varit en sådan. Det är först då man lyssnar före och efter, dvs. lyssnar på tex. masterband och cd-skivan, och man inser att de låter identiskt ( om inte kompression använts ) i t.om. relativt billiga cd-spelare, som poletten trillar ner, man inser att man varit lurad i många år. Så var det för mig.

Hur menar du? Blev du övertalad att höra skillnader som du senare blev övertygad om att du inte längre kunde höra? Det låter tragiskt om det inte gav något annat på köpet.

För mig ger bra hifi mig möjlighet att uppskatta musik som jag inte förmått uppskatta med sämre utrustning. Hifi som inte har den förmågan är för mig ointressant.

Richard skrev:Det finns inga magiska förtrollande musikaliska förtjänster i hifiapparater- de är alla döda ting som i bästa fall återger det som finns på skivan med hyfsat låg förvrängning. Det behöver inte heller bli speciellt dyrt.

Saken blir inte heller bättre av att personer med försäljningsintresse inte vill avliva PRAT och Tunedem myterna. Det är inte lätt av få opartisk information här- inte ens på faktiskt.se.

Det är väl inte så konstigt om försäljarna använder de metoder de tycker fungerar bäst för att sälja den utrustning de själva (eller deras chef) föredrar. Inget konstigt med det. Det är väl inte heller konstigt om de försöker förklara hur/eller varför de föredrar denna utrustning. Det är klart att det inte är ok att ljuga om hur det faktiskt förhåller sig, men handen på hjärtat. Det är väl få av oss som faktiskt VET hur nästan något alls faktiskt ÄR. Alla har vi våra mer eller mindre välgrundade begreppsvärdar som vi lutar oss på. Det är i just detta avseende som jag är hifi-skeptisk.

När det gäller PRAT resp. Tunedem; varför försöka övertala personer som har en (tydligen) klar uppfattning om vad de vill med sin musikåtergivningsutrustning att de har fel. Det är väl en i högsta grad förmäten inställning!?

Användarvisningsbild
AVR4000
-

Inläggav AVR4000 » 2008-10-04 18:33

När det gäller rytm etc är min klara uppfattning att det finns anläggningar som spelar med snabb hantering av transienter och presenterar musiken med det (enligt vissa förhatliga) ordet "sväng". När det gäller hur man lyssnar är min uppfattning att det bestämmer jag själv även om jag gärna lyssnar på goda råd.

Att Linn/Naim haft en egen filosofi ser jag inga problem med, man får ju alltid gå till sig själv och fundera över om man delar den eller ej. Jag för min del har uppfattningen att det finns anläggningar som spelar medryckande och andra som inte gör det. Tycker man att det är "religiöst" att anse det benämner jag mig som stolt innehavare av en "religiös" anläggning. Även om den inte består av en enda pinal av märket Linn/Naim.

Filosifin "sväng" delas av mig men jag anser att det går att åstadkomma med betydligt fler märken än enbart de två nämnda. Men att konceptet finns är jag övertygad om och det förstärktes då jag köpte förstärkare senast.

Går man till en affär som säljer ett märke med en viss filosofi är det logiskt att den arme säljaren försöker sälja in den.

Jag ser heller ingen anledning att ropa högt för att någon benämner en apparat eller anläggning med ordet "musikalisk". Det syftar inte på dess egenskap inom t.ex pianospel utan på om den kan återge musik på ett tilltalande sätt eller ej. Jag sket t.ex inte knäck i våras då jag letade förstärkare och informerades om "musikaliska" diton i butik.

Om man inte har någon integritet själv utan blir 100% övertalad om säljaren att köpa något man inte gillar ser jag det som ett problem - med avsaknad av integritet vill säga. Inte att säljaren nödvändigtvis är en skurk eller religiös eller med en felaktig etikett, "sekt". En säljare är en säljare och ska det bli en bra affär måste det samspelas.

Skulle en säljare säga till mig att "den svänger" utan att jag upplever det säger jag det.

Jag väljer för min del utrustning som "svänger" eller snarare att anläggningar erbjuder ett ljud som uppfyller det kriteriet. Klarar den av att återge en skiva med fartfylld musik på ett för mig tilltalande sätt som dels låter balanserat men också "svängigt" är valet lätt för min del.

Något jag inte skulle göra är att köpa "ateist-hifi". D.v.s hifi som inte engagerar alls utan enbart lever på premisser såsom "detta är neutralt, andra apparater färgar", "ingen apparat kan vara.. musikalisk.... det är helt galet begrepp" o.s.v. Jag anser att totalprodukten av anläggningen är det viktiga och för mig ingår "sväng" i detta. Därför skriker jag inte åt Linn/Naim som talar om "sväng" även om jag som sagt anser att det går att få med betydligt fler märken och apparater. Men grunden har jag förståelse för.

Användarvisningsbild
Supernollan
-

Inläggav Supernollan » 2008-10-04 23:50

hifi-skeptikern skrev:Jag skulle tro att du är rätt ensam om att tro att det skulle finnas 2000kr CD-spelare med bättre prestanda än Klimax DS. Tänk vad fantastiskt det skulle vara. Det skulle ju innebära att oerhört många skulle kunna ha tillgång till musikåtergivning på en fantastiskt hög nivå. Enligt min erfarenhet är det faktiskt precis tvärs om. Antalet prisvärda hifi-produkter är oerhört få och det mesta som marknadsförs är i grunden enkla apparater

Lägger mig i lite. Att det finns många mindre bra produkter är väl inget som försvarar prissättningen hos
Naim och Linn? För bara ett par år sedan skulle nog ingen "audiofil" ta i nätverksspelare med tång. Nu är
det plötsligt det absolut bästa som finns. Gick det inte lite väl snabbt?

Men Linn ska ändå ha cred för att de har byggt en spelare som mäter bra. Lite kul med tanke på att
många linnister bagateliserar mätningar iofs. Prislappen är däremot idiotisk. Finner inget annat ord.

Rotel och Harman Kardon tillverkar bra CD-spelare med låg prislapp. Tror inte att de går om Klimax
(otroligt fånigt namn förövrigt) i teknisk prestanda, men de ger mycket välljud för pengarna. Jag har
faktiskt ärligt talat svårt att tro att Naim HDX är mycket bättre. Det är en "vild" spekulation som jag
baserar på komponenterna man hittar under skalet. Det finns helt enkelt inget i Naim HDX som skulle
göra den otroligt mycket bättre än allt annat. Sorry, du kanske tror på det men inte jag.

Jag har en hel garderob full med gamla hifi-brochyrer där den ena hi-end tillverkaren försöker överträffa
den andra i tekniska termer och fantastiska lösningar. Många av dessa produkter visade sig ha ganska
medioker prestanda i verkligheten, framförallt förstärkare men även ett flertal CD-spelare.

För att ta ett exempel på prisvärd spelare: Harman Kardon HD-970. Den har DVS-drivverk precis som
Naim HDX (givetvis bitkorrekt). Ingen switchad nätdel, bra D/A-omvandlare, seriös analogdel osv.
Pris: 3000kr.

Bild

Trafo:

Bild

D/A-omvandlare, Analog Devices AD1955 (24/192, 120dB SNR):

Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-05 07:22

Supernollan skrev:För att ta ett exempel på prisvärd spelare: Harman Kardon HD-970. Den har DVS-drivverk precis som
Naim HDX (givetvis bitkorrekt). Ingen switchad nätdel, bra D/A-omvandlare, seriös analogdel osv.
Pris: 3000kr.

Bild

Trafo:

Bild

D/A-omvandlare, Analog Devices AD1955 (24/192, 120dB SNR):

Bild[/quote]

Intressanta bilder ! Precisionsklocka precis bredvid dacen.
Tyvärr har just denna spelare avfärdats av Linnister som " avsaknad av sväng", "helt värdelös" osv.
Det visar kanske bara hur religiöst präglade individer beter sig då deras världsbild känner sig hotad.

Det kan också bero på att just denna HK-maskin kanske är konstruerad för att låta neutralt, dvs, vara en hyfsat korrekt återgivare. Sätts den då in i en Naim/Linn- kedja där alla delarna är konstruerade för varandra, med subtila färgningar, så kan HK naturligtvis upplevas som sämre, rent subjektivt.

Sedan vill jag säga, att ett snyggt inre, som både denna HK och även Linn klimax uppvisar inte har något som helst med ljudkvaliteten att göra. Det är kretslösningen som sådan, som är av avgörande betydelse för storleken på apparatens tillkortakommanden.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
-

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-05 08:55

Supernollan skrev: Jag har
faktiskt ärligt talat svårt att tro att Naim HDX är mycket bättre. Det är en "vild" spekulation som jag
baserar på komponenterna man hittar under skalet. Det finns helt enkelt inget i Naim HDX som skulle
göra den otroligt mycket bättre än allt annat.

Nu kan man ju inte bedömma slutresutatet enbart med att titta på delkomponenterna. Precis som för mycket annat är det ju HUR man tillämpar som avgör slutresultatet.

Jfr mat där man kan göra underbart god mat med enkla ingridienser (o tvärt om)
Jfr Folmula 1 där en bil kan vara överlägsen på en bana bara för att vara kass på nästa (inställningarna avgör prestanda)
Eller i ett rejs där han som är långsam prötsligt blir snabbast då temperaturen ändras, regn kommer, får på andra däck...

Har lite svårt att förstå att många inte inser detta. Och om man nu skjuter in sig på komponenterna varför inte kritisera alla andra som gör likadant?
Eller tror du/Rickard att ni kan designa en asbra högtalare (inklusive låddesign) bara ni får IO's element o en knippe motstånd/spolar etc som ni ska designa till filtret?
Utan exakt ritning och instruktion på HUR, är det som att börja från början...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 09:05

Sportbilsentusiasten - har du läst hela tråden?

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern
-

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-05 09:25

Kaffekoppen skrev:Sportbilsentusiasten - har du läst hela tråden?

Vore det inte mer berättigat att fråga Supernollan eller Richard om de läst övriga inlägg i tråden?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
-

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-05 11:57

Supernollan skrev: För bara ett par år sedan skulle nog ingen "audiofil" ta i nätverksspelare med tång. Nu är

Snarare långsamt.
Squeezebox mp3 o annat har ju funnits längre.

Var likadant när CD'n kom, tog ett tag innan highendspelarna släpptes.

Men skulle det vara illa om det gick snabbt menar du? På vilket sätt?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
-

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-05 12:16

Dylika kommentarer är lite låg debattnivå tycker jag. Typ incinuera att man inte har koll...inte förstått...

Givetvis har jag det (har ju skrivit ett antal inlägg i tråden) så tala om vad du syftar på istället.

Helt klart kan man se på HDX från olika synvinklar o jag tycker det ÄR märkligt att priset på komponenterna skulle vara en så stor grej.
De flesta produkter har ett så högt pris som tillverkaren tror konsumenterna kan svälja dvs inte alls relaterat till komponentkostnad eller annat.
Ser inte det unika i HDX därvidlag.

Samma gäller att det är slutresultatet som är det viktiga inte vad som finns under skalet.
Finner det även något märkligt att några som sågar HDX inte hört den.

Att somliga som HAR hört den tycker den är överprisad har jag full förståelse för. Håller med om denna analys!
De flesta highendprodukter är ju det :wink:

Hela Highendmarknaden är ju sjuk o det känns som HDX ensam får stå skott för all kritik vilket för mig känns klart onyanserat. :roll:

Användarvisningsbild
Supernollan
-

Inläggav Supernollan » 2008-10-05 13:53

sportbilsentusiasten skrev:
Supernollan skrev: För bara ett par år sedan skulle nog ingen "audiofil" ta i nätverksspelare med tång. Nu är

Snarare långsamt.
Squeezebox mp3 o annat har ju funnits längre.

Var likadant när CD'n kom, tog ett tag innan highendspelarna släpptes.

Men skulle det vara illa om det gick snabbt menar du? På vilket sätt?

Du förstod nog vad jag menade.

Datorer och ljud var en urkass kombination som "audiofiler" skrattade
åt, tills frälsarna kom.

Det är snudd på komiskt.

/Ageve

Användarvisningsbild
Bill50x
-

Inläggav Bill50x » 2008-10-05 14:11

Supernollan skrev:Datorer och ljud var en urkass kombination som "audiofiler" skrattade
åt, tills frälsarna kom.

Det är snudd på komiskt.

Jag är nog ingen riktig audiofil, för jag har aldrig skrattat åt nätverksspelarna. Däremot tog det en tid för mig att fatta hur de fungerade... :oops: Själv körde jag ett externt usb-ljudkort placerat vid ljudanläggningen, sedan 2004 ungefär. Men en SB är ju både bättre ljudande och mycket händigare.

"Min" lösning hade faktiskt en fördel, kommunikationen var tvåvägs vilket betydde att det var busenkelt att spela in från vinyl, radio, kasset till hårddisk.

Vem är det som är frälsare?

/ B

Användarvisningsbild
AVR4000
-

Inläggav AVR4000 » 2008-10-05 14:39

I valet mellan en dator för musik och en HMC i stil med Naim HDX väljer jag utan tvivel den sistnämnda. Detta då jag inte är sugen på att vare sig pilla med en Squeezebox + extern DAC eller intala mig själv att CDn är död så avläsning av sådant inte behövs.

Istället köper jag mycket hellre en apparat som ser ut som en CD-spelare av god kvalitet, är tyst som en sådan och som låter mig sköta all rippning och avspelning direkt på apparaten (med en inbyggd pekskärm på fronten för behändigt handhavande) kombinerat en specialfjärr (också med pekskärm för snabb och enkel bläddring).

Jag är inte sugen på att köpa en HPD-PC med argumentet "billigare" och sitta och uppdatera drivrutiner m.m i hifianläggningen.

Jag tror att vi i framtiden kommer ha två kategorier, ungefär som med datorer:

1. De som vill ha lösningar med lågt inköpspris och är beredda att pilla. Bygger en dator själv och köper en Squeezebox. Argumenterar gärna hur billigt det är och (tyvärr) att de som väljer lösningar i kategori 2 inte förstått storheten. Ungefär som de som köper en Mac istället för att bygga en PC själv.

2. De som inte är intresserade av att pilla med dator och SB i sin hifianläggning utan köper en HMC som smälter in, är lättanvänd med bra support från tillverkaren och ser ut som den CD-spelare som stod där tidigare. Skillnaden är att CD-spelaren nu även lagrar musiken på hårddisk och kan strömma rubbet trådlöst till övriga anläggningar.

Jag tillhör kategori 2 och kan delvis förstå kategori 1s resonemang men jag får nippran av standardargumentet "billigare". Ordet "billigare" antyder ofta att man inte ser helheten utan enbart en del, t.ex inköpspris på A jämfört med B. Att det finns andra faktorer som kvalitet, support, handhavande etc glöms lätt bort då världen ska frälsas i de "billiga lösningarnas anda".

Är produkten en dator som jag ska använda som sådan är jag mer tolerant för pyssel. Men inte när det handlar om en ersättare till CD-spelaren. Då är jag inte intresserad av en plastig läsare för 200 kronor hur bitkorrekt den än är eller genomgående billiga lösningar och pyssel med drivrutiner. Då vill jag ha kvalitet och smidigt handhavande.

Naim HDX faller tyvärr på pris/prestanda och att de använder en läsare för 500 kronor som även sitter i en Denver finner jag tragiskt. Ett drivverk i metall är obligatoriskt för de pengarna.

Min dröm-HMC skulle vara en gedigen sak i stil med t.ex Yamaha CD-S1000 eller S2000. Med metallsläde och pansarvagnsutstrålning.

Edit: istället för ordet "billigare" föredrar jag att tala i termen "mer prisvärd". D.v.s att man får mer för pengarna. Säger man "billigare" antyder man prisfixering, ungefär som: "varför köpa Mövenpickglass när Big Pack är billigare?"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-05 15:38

Supernollan skrev: Jag har
göra den otroligt mycket bättre än allt annat.

Nu kan man ju inte bedömma slutresutatet enbart med att titta på delkomponenterna. Precis som för mycket annat är det ju HUR man tillämpar som avgör slutresultatet.

Ja, men det är ju precis det jag skriver.

Jfr mat där man kan göra underbart god mat med enkla ingridienser (o tvärt om)
Jfr Folmula 1 där en bil kan vara överlägsen på en bana bara för att vara kass på nästa (inställningarna avgör prestanda)
Eller i ett rejs där han som är långsam prötsligt blir snabbast då temperaturen ändras, regn kommer, får på andra däck...

Har lite svårt att förstå att många inte inser detta. Och om man nu skjuter in sig på komponenterna varför inte kritisera alla andra som gör likadant?
Eller tror du/Rickard att ni kan designa en asbra högtalare (inklusive låddesign) bara ni får IO's element o en knippe motstånd/spolar etc som ni ska designa till filtret?
Utan exakt ritning och instruktion på HUR, är det som att börja från början...

Återigen- det är ju precis det jag skriver. Vi tänker inte olika i denna fråga.

Användarvisningsbild
i
-

Inläggav i » 2008-10-05 15:51

Kaffekoppen skrev:
woland skrev:Är Linux att föredra rent ljudmässigt, jämfört med något annat OS?
Vilket OS är bäst rent ljudmässigt?
En som undrar.

Mvh
Själva operativet spelar ingen roll, det är implementationen som avgör.

Säg inte det. Problemen med Windows är i mycket just operativsystemet.
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-05 15:53

[quote="AVR4000"

Att Linn/Naim haft en egen filosofi ser jag inga problem med, man får ju alltid gå till sig själv och fundera över om man delar den eller ej. Jag för min del har uppfattningen att det finns anläggningar som spelar medryckande och andra som inte gör det. Tycker man att det är "religiöst" att anse det benämner jag mig som stolt innehavare av en "religiös" anläggning. Även om den inte består av en enda pinal av märket Linn/Naim.

--------------------------------------------------------------------------------------
Något jag inte skulle göra är att köpa "ateist-hifi". D.v.s hifi som inte engagerar alls utan enbart lever på premisser såsom "detta är neutralt, andra apparater färgar", "ingen apparat kan vara.. musikalisk.... det är helt galet begrepp" o.s.v. Jag anser att totalprodukten av anläggningen är det viktiga och för mig ingår "sväng" i detta. Därför skriker jag inte åt Linn/Naim som talar om "sväng" även om jag som sagt anser att det går att få med betydligt fler märken och apparater. Men grunden har jag förståelse för.
[/quote]

Det du eftersträvar verkar vara en anläggning som subjektivt låter bra- för dig. En " Lyssna och känn" anläggning. En anläggning som inte behöver återge precis allt på skivan- huvudsaken att det svänger om musiken. Detta kan enkelt åstadkommas med att tilta frekvensgången i högtalarna, något som Linn och Naim drivit till fulländning. Skär bort den högsta diskanten, en dip i övre mellanregistret samt en bred puckel i mellanbasområdet. Kombinera detta med svagt komprimerande elektronik och fullända med biwiring, vars stokastiska fasfel får allting att låta en smula mera lika- du är hemma i ditt eget hifinirvana!
Problemet kanske blir att det blir i stort omöjligt att kunna utföra någon vettig uppgradering av dina grejor. Du har ju på detta sätt ingen referens till ljudåtergivningen. Använder du ett ljust klingande slutsteg till ett mörk klingande försteg och skall uppgradera, så kommer ett ljust klingande slutstegsteg att få bra recensioner hos dig. Fast dom färgar.

Uppgraderingsmönster följer således ett cirkelformat mönster. Inte bra för ekonomin på lång sikt, men kanske bra för att göda tillståndet "uppgraditis". Jag har ju själv varit där.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-05 15:58

Bill50x skrev:
Vem är det som är frälsare?

/ B

The savior has a taste of- selleri!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 16:07

Det var inte menat på det sättet, jag undrade om du läst mina inlägg och om du drar någon slutsats utifrån det jag skrivit i förhållande till det du skrev i inlägget över mitt.

För mig framstod det som om du drog någon sorts generell slutsats utifrån det som skrivits i tråden och isåfall undrade jag hur du kan komma till din slutsats.

Jag tycker prisnivån på produkten är oskäligt hög av många skäl, men framförallt tycker jag säljargumenten är bedrägliga och mumbojumbo.

Sälj apparaten för vilket pris som helst, bara argumenteb inte är bedrägliga. Hellre att de framhåller att de tycker apparatens prestanda och användarvänlighet är överlägset än att de framhåller tekniska bedrägliga argument i marknadsföringen.

Dylika kommentarer är lite låg debattnivå tycker jag. Typ incinuera att man inte har koll...inte förstått...

Givetvis har jag det (har ju skrivit ett antal inlägg i tråden) så tala om vad du syftar på istället.

Helt klart kan man se på HDX från olika synvinklar o jag tycker det ÄR märkligt att priset på komponenterna skulle vara en så stor grej.
De flesta produkter har ett så högt pris som tillverkaren tror konsumenterna kan svälja dvs inte alls relaterat till komponentkostnad eller annat.
Ser inte det unika i HDX därvidlag.

Samma gäller att det är slutresultatet som är det viktiga inte vad som finns under skalet.
Finner det även något märkligt att några som sågar HDX inte hört den.

Att somliga som HAR hört den tycker den är överprisad har jag full förståelse för. Håller med om denna analys!
De flesta highendprodukter är ju det :wink:

Hela Highendmarknaden är ju sjuk o det känns som HDX ensam får stå skott för all kritik vilket för mig känns klart onyanserat. :roll:

Användarvisningsbild
Supernollan
-

Inläggav Supernollan » 2008-10-05 16:12

i skrev:Säg inte det. Problemen med Windows är i mycket just operativsystemet.

Det stämmer inte helt.

Det finns massor med ljudkort som inte har några som helst problem
med att spela in och upp bitkorrekt i Windows. De billigaste korten, och
även de integrerade AC97-lösningarna som sitter på många moderkort,
har en helt annan målgrupp - de som värderar enkelhet högre än
kvalitet.

Sen finns det ju ljudkort som inte kan spela upp bitkorrekt oavsett
inställningar, t ex Audigy 1, men det är en annan sak (hårdvaru-
begränsningar).

Poängen är att Windows inte är något som begränsar möjligheterna
för bitkorrekt uppspelning, bara felaktigt skrivna drivrutiner eller dålig
hårdvara.

Det samma gäller givetvis i Linux. I nätverksspelare är Linux ett bättre
val eftersom de kan anpassas och "bantas" så att enbart de nödvänd-
igaste komponenterna för uppgiften finns med.

Richard skrev:The savior has a taste of- selleri!

Du tolkade mitt inlägg korrekt ;)

/Ageve

Användarvisningsbild
i
-

Inläggav i » 2008-10-05 16:20

Supernollan skrev:
i skrev:Säg inte det. Problemen med Windows är i mycket just operativsystemet.

Det stämmer inte helt.

Det finns massor med ljudkort som inte har några som helst problem
med att spela in och upp bitkorrekt i Windows. De billigaste korten, och
även de integrerade AC97-lösningarna som sitter på många moderkort,
har en helt annan målgrupp - de som värderar enkelhet högre än
kvalitet.

Sen finns det ju ljudkort som inte kan spela upp bitkorrekt oavsett
inställningar, t ex Audigy 1, men det är en annan sak (hårdvaru-
begränsningar).

Poängen är att Windows inte är något som begränsar möjligheterna
för bitkorrekt uppspelning, bara felaktigt skrivna drivrutiner eller dålig
hårdvara.

Det samma gäller givetvis i Linux. I nätverksspelare är Linux ett bättre
val eftersom de kan anpassas och "bantas" så att enbart de nödvänd-
igaste komponenterna för uppgiften finns med.

Richard skrev:The savior has a taste of- selleri!

Du tolkade mitt inlägg korrekt ;)

I den situationen du beskriver så har du förstås rätt. Men jag uppfattade Kaffekoppens replik som att han menade mer generellt och på en annan nivå (dvs hur man implementerade systemet i stort).
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 16:26

Nopp, Supernollan tolkade mig rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
-

Inläggav Harryup » 2008-10-05 16:28

Jag tycker att många hänger upp sig på vad grejorna kostar som sitter i.
Metallsläde skall det vara. Är det säkert det? Tänk om det är för ögonen medans plastsläden faktiskt ger ett bättre resultat.
High-end är sjukt, eller är det bara highend inom HiFi som är sjukt?
Folk har olika preferenser, man kanske inte alls letar efter ett neutralt ljud. Man kanske inte vill ha Denon hemma, precis som man kanske inte skulle köpa en Volvo trots att den skulle tåla precis vilka krockar som helst utan att man dör. Så finns det ändå folk som inte planerar att krocka så man köper iaf en roligare bil, eller en där man sitter bättre i eller av något annat skäl. Fina klockor är oftast kostsamma, men går den kostsammaste helt rätt och alla andra fel? Folk gillar olika saker tack och lov.
Varför tycker ingen att dom största Bryston är sjukt prissatta när skillnaden är så liten till ett Rotel 1090? Eller vad kostar en Bryston i komponentpåsar ifrån Elfa?

Jag tycker Naimen är ointressant av den anledningen att den har hårddiskar i sig, hur den låter jämfört med något annat tänker jag inte spekulera i eftersom jag inte har hört den.

Jag tycker Linns största spelare är alldeles för kostsam, men den kanske är bättre än allt annat.

Att hålla på och klaga på om Naimen är neutral eller inte tycker jag inte heller hör hit om inte Naim har sagt att den är det. Säger dom att den är designad efter PRAT så skall man inte tro att dom samtidigt har haft målet helt neutral.

Innan man har hört den tycker jag att man bara kan klaga på konceptet.
Har man lyssnat på den så kan man klaga på priset.
Om man vill tycka att alla apparater skall vara billiga så får man väl då inte glömma att ta med Bryston, IÖ's största högtalarsystem etc. eftersom väl inget är heligt oavsett kvalité om vi bara diskuterar rimliga priser utifrån en normal månadslön?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
AVR4000
-

Inläggav AVR4000 » 2008-10-05 17:21

Richard skrev:
[quote="AVR4000"

--------------------------------------------------------------------------------------

Det du eftersträvar verkar vara en anläggning som subjektivt låter bra- för dig. En " Lyssna och känn" anläggning. En anläggning som inte behöver återge precis allt på skivan- huvudsaken att det svänger om musiken. Detta kan enkelt åstadkommas med att tilta frekvensgången i högtalarna, något som Linn och Naim drivit till fulländning. Skär bort den högsta diskanten, en dip i övre mellanregistret samt en bred puckel i mellanbasområdet. Kombinera detta med svagt komprimerande elektronik och fullända med biwiring, vars stokastiska fasfel får allting att låta en smula mera lika- du är hemma i ditt eget hifinirvana!
Problemet kanske blir att det blir i stort omöjligt att kunna utföra någon vettig uppgradering av dina grejor. Du har ju på detta sätt ingen referens till ljudåtergivningen. Använder du ett ljust klingande slutsteg till ett mörk klingande försteg och skall uppgradera, så kommer ett ljust klingande slutstegsteg att få bra recensioner hos dig. Fast dom färgar.

Uppgraderingsmönster följer således ett cirkelformat mönster. Inte bra för ekonomin på lång sikt, men kanske bra för att göda tillståndet "uppgraditis". Jag har ju själv varit där.[/quote]

Problem med citeringen. Nedan kommer mitt eget inlägg.

Jag tackar för en "bra" beskrivning av anläggningen. Jag antar att mina Larsen 4 lider av detta då, liksom Carlsson OA-58 eftersom dessa två erbjuder "sväng" ihop med "färgande" elektronik från Arcam och Musical Fidelity (Arcam med OA-58 och MF med Larsen 4 är trevligt att lyssna på och "svänger" bra).

Förövrigt delar jag inte neutralitetsivern (Denon 2105, NAD 208, Pioneer DV-668) om det är det som är den utrustning Richard syftar på när han talar om färgning hos t.ex Linn/Naim.

Om jag säger såhär, om jag inte ska lyssna mig fram till en kombination av komponenter som passar mig, hur ska jag istället välja?

Genom att läsa mig fram till vad som F/E-testats och köra på det (utan egen lyssning)?

Jag har lite svårt att se hur jag ska kunna välja utrustning utan att lyssna mig fram. Att läsa ett test och sedan köpa olyssnat är inte min melodi.

Om "objektiv" sammansättning av en stereo betyder att jag ska välja "ofärgande" utrustning som F/E-testats och rata övriga alternativ eftersom de "färgar" och samtidigt intala mig själv att t.ex detaljerat ljud = färgning = negativt - så delas inte det av mig. Åtminstone inte om jag inte kan lyssna på grejerna och bedöma ljudet själv.

Att säga att det inte finns t.ex "sväng" som ett fenomen gör mig inte övertygad. Då börjar det nästan låta som nocebo, alltså att man intalar sig själv "finns inte, finns inte" istället för att erkänna att totalsumman av ljudet ur en stereo faktiskt kan "svänga" med en kombination och "svänga mindre" med en annan.

Som sagt, ateist-hifi är inget för mig. Tro på ingenting är lika mycket tro.;)

Användarvisningsbild
Bill50x
-

Inläggav Bill50x » 2008-10-05 17:41

Richard skrev:Det du eftersträvar verkar vara en anläggning som subjektivt låter bra- för dig. En " Lyssna och känn" anläggning. En anläggning som inte behöver återge precis allt på skivan- huvudsaken att det svänger om musiken. Detta kan enkelt åstadkommas med att tilta frekvensgången i högtalarna, något som Linn och Naim drivit till fulländning. Skär bort den högsta diskanten, en dip i övre mellanregistret samt en bred puckel i mellanbasområdet. Kombinera detta med svagt komprimerande elektronik och fullända med biwiring, vars stokastiska fasfel får allting att låta en smula mera lika- du är hemma i ditt eget hifinirvana!

Och hur har du kommit fram till att det är just dessa färgningar som skapar "svänget"?

Jag har själv lyssnat till anläggningar som totalt skiljer sig från varandra när det gäller klangfärg (vilket är det som för mig påverkas mest av frekvensgångsskillnader) och som ändå har ett driv och sväng som andra anläggningar saknar.

Att du har funnit din "nirvana" gläder mig, men det är inte min. Jag delar inte övertygelsen om att det är CD´n som är den absoluta referensen. För mig är det musiken. Om en anläggning presenterar merparten av mina skivor på ett sådant sätt att jag rycks med i det musikaliska skeendet istället för att sitta utanför och titta på (hur "korrekt" det än ser ut) - då får det väl vara så att en sådan anläggning kallas färgande, icke neutral eller ej transparent. Jag föredrar den i alla fall.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi