Mässjazz? Möjligt, men det svänger ju!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Mässjazz? Möjligt, men det svänger ju!

Inläggav PerStromgren » 2006-12-28 21:13

Tidig bronsålder

Jag är en femtiplussare som inte längre är så flitig med uppgraderingar. Det mesta av det jag köpt genom åren finns fortfarande kvar, antingen i drift eller lagrat på vinden. Av det som inte längre är i daglig drift är tre kanske extra intressanta: en trave Semicon 77 (det som senare blev Sentec 77) som var min första egna anläggning, min första CD-spelare, en NAD inköpt -83 och min första bärbara CD-spelare: SONY D50 (inköpt -84, tror jag). På den tiden var jag en flitig högtalarbyggare, dessutom. Ett par har överlevt som fronthögtalare i bion, se nedan.

Mina tidigaste lyssningar gjordes dock på mina föräldrars Grundig radiogrammofon. En snygg sak i mahogny med björk och mässingsinlägg. Radion hade grafisk equalizer, 15 år innan jag såg en sådan som en nyhet! Jag tror också det fanns något som såg ut som elektrostatiska diskantelement i den. I varje fall såg det ut så: ihåliga kopparstatorer med något membran emellan.

Husets lyssningsplatser

Huset har flera lyssningsplatser och anläggningar, för litet olika bruk.

Huvudanläggning

Huvudanläggningen består av
- Thoréns TD-150B med SME-3009 och Ortofon OM-20
- NAD 4300 Tuner
- Marantz CD80 CD-spelare
- QUAD PRE-66 försteg med fjärrkontroll
- QUAD 606 slutsteg (driver ESL-63)
- Sentec PA8 x 2 (driver SW-63 respektive Stax Lambda)
- QUAD ESL-63 elektrostathögtalare
- Gradient SW-63 dipolbasar
- Filter till SW-63/ESL-63
- Stax Lambda hörlurar
- Koss Tech-2 hörlurar

Bild
Huvudanläggning från lyssningsplats (musik-DIY-avdelning i bakgrunden)

Bild
Lyssningsplatsen

Bild
Fjärrkontrollen

Bild
Slutsteg med filter och Stax-trafo.

Bild
Staxlurar

Bild
Vintage KOSS Tech-2 (för monitorlyssning och för prov av portable utrustning)

Köksstereo

Vår köksstereo är riktigt hygglig, en B&O Century. Den har husets enda kassettspelare som är kontinuerligt inkopplad. Anläggningen används för P2 till frukost, P1 all övrig tid. Här provspelas ofta också nyinköpta CD:ar.

Bild
Köksstereo från lyssningsplats

Bio

”Hemmabio” är ett mycket ambitiöst namn på denna utrustning, men den ger mycken glädje åt mångkanalsinspelade opera-DVD:er och vanlig TV-film.

Utrustningen består av:
- Philips tjock-TV med Nicammottagare
- Philips VHS-spelare
- NAD T513 DVD-spelare
- Yamaha RX-V450 mångkanalmottagare
- Hembyggda KEF-lådor (B200+T27)
- ACE-Bass plutt-subb.
- Aiwa bakhögtalare

Bild
”Hemmabion”

Sovrumsstereo

Sovrumsstereo är egentligen bara en sovrumsmono, mottagaren har ingen FM-stereo-demultiplexer. Utrustningen är en, i mitt tycke, mycket snygg Beomaster 900 och två stycken Sinus Z-5:or.

Bild
Sovrumsstereon

Övrigt

I övrigt har huset diverse utrustning för tonårspunk, flera radioapparater runt huset för P1 Anywhere(TM) och lite annat.

Bild
”Datorradion”, Tandberg Portable 41, med utmärkt ljud och fantastisk mottagning!

Bild
Inspelningsdon i tonårskällaren (extrapoäng till den som känner igen elementen i gröna lådorna!)
Senast redigerad av PerStromgren 2014-03-24 21:26, redigerad totalt 10 gånger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-28 22:08

Några skivor ur samlingen, som kanske kan ge en bild av vad jag lyssnar på:

Bild

[Edit] Bild med större upplösning, om någon skulle vilja läsa titlarna.
Senast redigerad av PerStromgren 2006-12-28 23:41, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-12-28 23:12

Mycket roliga grejor där. Får faktiskt hålla med om att en hel del av de äldre grejorna ser riktigt bra ut.

Hur är Stax lurarna i förhållande till de dynamiska, mycket bättre? Hur tycker du att de skiljer sig från bra dynamiska? Några egenheter, förutom behovet av en trafo för gallerspänningen?
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-28 23:17

wayfarer skrev:Hur är Stax lurarna i förhållande till de dynamiska, mycket bättre? Hur tycker du att de skiljer sig från bra dynamiska? Några egenheter, förutom behovet av en trafo för gallerspänningen?

När jag köpte Staxarna (för 20 år sedan) var de avsevärt bättre än typiska dynamiska lurar, men nuförtiden skulle jag nog gärna byta mot ett par Senn HD600 om någon erbjöd sig... De är lite spetsiga i diskanten, framför allt. Det sägs att de blir avsevärt bättre med en STAX-förstärkare i stället för trafo, men då stiger priset till hopplösa nivåer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-12-28 23:30

Just HD600 och HD650 har vi på jobbet som referenslur för mina kollegor som sysslar med audiokodning så de har jag lyssnat i en del. Tycker de är mycket trevliga, helt klart den bästa lur jag har hört. Vi har även en massa andra Sennheiser modeller, så många att jag inte har koll på alla. Men jag tror att det finns en så där 40-50 par hörlurar i korridoren på jobbet. Tror för tillfället att jag själv har ett par HD535 med för att kunna lyssna på musik.

När det var snack om att köpa in nya lurar 5 år sedan tittade vi på Stax lurar men det blev ju vansinigt dyrt. Priset hamnade ju på 25000 eller så, istället för mindre än 4000 kr som HD600 kostade så det inte ens några hemköpta för test. Vi skulle ju ha minst 6 st. Det vore roligt att höra ett par elektrostatlurar någon gång. Kanske får leta reda på en handlare som kan dema.
Magnus Westerlund

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-12-29 00:18

Oj, vad just med Quad. Quad med Gradientbasar tillhör det förnämsta jag hört någon gång! ( i det fallet drevs de av Classestärkare )Gillar även din musiksmak.
Tack för en trevlig rundvandring! :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-29 02:22

Basarna i de gröna är av märket phillips... :)

Stefan

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-29 02:25

Kul att se lite mer av dej!

En fånig fråga - Ortofon OM-20 är det en MM?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 09:54

avr7000 skrev:Basarna i de gröna är av märket phillips... :)

Stefan
Jag har ett gäng sånna där element från högtalare jag slaktat och gjort sorroundhögtalare av....

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2006-12-29 10:40

Skulle du tröttna på Radio/ din NAD 4300... så vill jag ta kölapp vid försäljningen!
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-29 12:01

Nattlorden skrev:Skulle du tröttna på Radio/ din NAD 4300... så vill jag ta kölapp vid försäljningen!

Noterat!

Nu står väl inte försäljning nära förestående, eftersom det är en rätt bra radio, men intresset är noterat, som sagt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2006-12-29 12:08

perstromgren skrev:Noterat!

Nu står väl inte försäljning nära förestående, eftersom det är en rätt bra radio, men intresset är noterat, som sagt.

Tackar! Missade nyköpet av en sådan en gång i tiden med typ en månad när jag sparat ihop nog... Ringde runt till alla Hifiklubbsbutiker i Sverige för att hitta en som stod kvar, men icke sa nicke.
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-29 12:14

Koffe skrev:Kul att se lite mer av dej!

En fånig fråga - Ortofon OM-20 är det en MM?

Ja, OM20 är MM, min Quad 66 har ingen ingång för MC. När jag tidigare hade ett försteg med MC-ingång (Yamha C6) använde jag Ortofon SL-15, en konstruktion från 60-talet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-29 12:15

avr7000 skrev:Basarna i de gröna är av märket phillips... :)

Jo, det är klart! Artikelbeteckning, tack! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-29 16:18

AD5061/M4 (L628) eller nåt sånt....

Hansson & Karlsson. Jag var lite besviken på skivan faktiskt. Har hört annat de gjort som impade mer på mina vibrationer.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-29 18:22

soundbrigade skrev:AD5061/M4 (L628) eller nåt sånt....

Hansson & Karlsson. Jag var lite besviken på skivan faktiskt. Har hört annat de gjort som impade mer på mina vibrationer.

Bra, Magnus!

Men det är inte bredbandsversionen utan basversionen, alltså AD5060W. Poäng till dig!

Diskantelementet, någon? Ledtåd: Eindhoven.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-29 18:43

Det fixar jag inte.
Men basen var "lätt". Kände igen den 8-kantiga formen óch har fortfarande ritningar på ett mellanregisterhorn och en 1/4-vågspipa från 70-talet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-12-29 19:58

Jaha, Eindhoven då är det nog också en Philips en 1" AD 01?? eller vad det hette.

Användarvisningsbild
Morello
Inaktiverad

Inläggav Morello » 2006-12-29 20:39

wayfarer skrev:Just HD600 och HD650 har vi på jobbet som referenslur för mina kollegor som sysslar med audiokodning så de har jag lyssnat i en del. Tycker de är mycket trevliga, helt klart den bästa lur jag har hört. Vi har även en massa andra Sennheiser modeller, så många att jag inte har koll på alla. Men jag tror att det finns en så där 40-50 par hörlurar i korridoren på jobbet. Tror för tillfället att jag själv har ett par HD535 med för att kunna lyssna på musik.

När det var snack om att köpa in nya lurar 5 år sedan tittade vi på Stax lurar men det blev ju vansinigt dyrt. Priset hamnade ju på 25000 eller så, istället för mindre än 4000 kr som HD600 kostade så det inte ens några hemköpta för test. Vi skulle ju ha minst 6 st. Det vore roligt att höra ett par elektrostatlurar någon gång. Kanske får leta reda på en handlare som kan dema.

Jag skulle rekommendera att ni skaffar en riktig lyssning, dvs högtalare om ni jobbar med någon typ av kvalitetskontroll eller dylikt. HD600/650 låter förvisso ganska rent, men lider av stora klangliga fel.
Driver: O&G ENGINEERING och Roslagens Urmakeri. Innehar F-skattsedel
Konsult åt Guru Pro Audio och Holographic Audio.

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
i

Re: Chez Strömgren

Inläggav i » 2006-12-29 22:14

perstromgren skrev:Bild
”Datorradion”, Tandberg Portable 41, med utmärkt ljud och fantastisk mottagning!

Har också en sådan ! :D
(F n undanstoppad ngnstans, har varit "sommarstugeradio".)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-29 22:51

PeterAkemark skrev:Jaha, Eindhoven då är det nog också en Philips en 1" AD 01?? eller vad det hette.

Japp! En AD 0163 T är vad det är.

Poäng till dig också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-30 04:09

Hmm dom där mellanregistrerna ser väldigt bekanta ut, hade ett par vintage DUX lådor som hade väldigt snarlika mellanregister (2 diskanter och 2 mellanregister och en 10" bas i varje låda och grå jätteful stålfront, slutna lådor med dubbel 22 mm spånskiva (ja dom vägde ett ton)), varav en diskant och ett mellanregister var uppåtriktade) och diskanterna var Philips-ad0160. Kan det vara dom mellanregistren tro?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-12-30 11:01

Morello skrev:Jag skulle rekommendera att ni skaffar en riktig lyssning, dvs högtalare om ni jobbar med någon typ av kvalitetskontroll eller dylikt. HD600/650 låter förvisso ganska rent, men lider av stora klangliga fel.

Okej, det hade jag inte koll på. Skall prata med de ansvariga om de är medvetna. Jag vet att de gjort vissa mätningar på dem. Sedan är det ju frågan hur stor inverkan det har haft på det vi utvecklat. Mina kollegor har framför allt sysslat med tal och riktigt låg-bitrate kodning av audio. Alltså i registret 16-48 kbps för musik. Så det är ju inte direkt HIFI.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-10 21:15

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2007-01-10 23:04

Tusen tack! Fniss bakom datorn, var vad det blev! (Hustrun kommer och undrar vad jag fnissar åt så våldsamt!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2007-05-01 13:47

perstromgren skrev:
wayfarer skrev:Hur är Stax lurarna i förhållande till de dynamiska, mycket bättre? Hur tycker du att de skiljer sig från bra dynamiska? Några egenheter, förutom behovet av en trafo för gallerspänningen?

När jag köpte Staxarna (för 20 år sedan) var de avsevärt bättre än typiska dynamiska lurar, men nuförtiden skulle jag nog gärna byta mot ett par Senn HD600 om någon erbjöd sig...

Vilket en kamrat här på faktiskt gjort!

Så nu är ja stolt ägare till ett par HD600, och Staxarna bor nu i Norrland. Jag tycker att jag gjorde ett bra byte, hoppas bara att det är ömsesidigt!

HD600 är lättare att leva med än Stax Lamda, men saknar kanske en anings "luft" i mellanregistret. Att kunna koppla in dom i en billig MP3- eller CD-spelare och sitta i trädgården och njuta är rätt fantastiskt! Jag tror att just en sådan kombination måste vara det absolut bästa "pang-för-pengarna" i vår bransch!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2010-03-15 13:56

Jag har köpt ett par PK därför att jag var väldigt nyfiken på vad ett par moderna små konstruktioner kan leverera. Imponerande, faktsikt, som många av er också insett. Men nu har jag haft dem hemma ett tag, och inser att jag har någon bra användning för dem! Det vore väl synd att de bara står i min garderob, väl? Kan inte någon annan ta över vårdnaden?

Jag har alltså ett par PK i 60-glans svart hopbyggda till salu. Allt original, som det brukar stå på blocket. Skicka mig ett PM om du är intresserad!

(Jag försökte tolka policyn och kom fram till att en sådan här "annons" kan få förekomma i medlemstråden.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-15 13:59

Fler som vårstädar ser jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2010-03-15 14:03

shifts skrev:Fler som vårstädar ser jag.

Just det! Jag borde givit dig cred för idén! Du får det nu i stället: tack för tipset!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2012-01-16 20:41

Strömgrens Man Cave!

Alla män med självaktning har en man cave. Numera också jag. Fåsse om den platsar bland de stora grabbarnas:

- Bar i hörnet? Njae... Några vinflaskor på en hylla är allt. :oops:
- Fotbollsaffischer på väggarne. Ehr... nej.
- Stor TV? En 15" CRT-montor, duger den? :oops:
- Travvis med öl? Sorry, se ovan.

Kanske inte full pott. Men jag är nöjd! För det finns nämligen:

- Ett riktigt oscilloskop! Mitt första. Kanske inte toppklass, men det funkar!
- En tongenerator med ratt! Inte HP, men igen, den funkar fint!
- En dator att köra Tombstone på!
- En mixer för fantommatning av:
- En mätmick.
- En gammal Sentecförstärkare att labba med och driva högtalare med.

Vad mer kan en grabb begära? :D

Bild
Härligt!

Bild
Den tjusiga instrumentparken
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer