Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Bamsefar

Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Inläggav Bamsefar » 2004-07-02 20:23

Bamsefar slår till :?

Jag har haft en Transparent högtalarkabel liggandes, och gav idag upp helt enkelt. Jag tog fram kabelskrället:
Bild
Efter detta så konstaterade jag att den var försluten med skruvar som inte går att skruva upp... Men ni har hört melodin om killen och koksnöten eller hur ??? Med våld löser man allt :lol: :lol: Så en minut senare var det fixat:
Bild
Och vad gör allt det där klistret där ??? Det går ju att ta bort....
Bild
Jaha, titta där, nu kom det fram en liten röd manick på kabeln... Konstigt den går mellan de båda grövre ledarna (som för övrigt är flerkardelig) :roll: Och vad gör de där två små smala trådarna där :? :? Men framförallt, vad finns inne i den där röda mojängen ???
Bild
Jasså vad är det där månne:
På den silvriga står det "102J 630M" (M:et är genomstruket).
På den bruna står det "DALE 9711J RN60D 26R7F"

Någon som har koll på vad det är för komponenter ???

I vilket fall, nu hade jag även blivit nyfiken på vad de där två små smala kablarna hade med leksaken att göra. Så jag kapade helt sonika bort ändarna för att se vart de var kopplade. Mitt försa försök misslykades, de två smala kablarna slutar innan de kom fram till gafflarna:
Bild
Men den andra ända vart det vinst på:
Bild

Aha, båda småkablarna är anslutna till den svarta kabeln (minuspolen om man så vill) - men alltså inte inkopplade någon annan stans = radiomottagare kanske ???

Och den vita (pluspolen om man så vill) är alltså inte berörd av de två små kablarna...

Då är det bara den där "lilla röda" med sina två komponenter som sitter i serie efter varandra och kopplar ihop högtalarkablarnas "plus" och "minus" kablar parallellt....

Så nu är min nyfikenhet över - ja bortsett från komponenterna då....
Senast redigerad av Bamsefar 2006-07-28 01:14, redigerad totalt 4 gånger.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-02 20:37

På den silvriga står det "102J 530M" (M:et är genomstruket).
På den bruna står det "DALE 9711JRN60D 26R7F"

Jag vill gissa :) . Jag tror att den röda är ett R på 26 nånting ohm. Det silvriga är en kondensator. Alltså en RC (zobel-) länk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-02 20:43

Ehh... Kan du rita ett schema? Jag förstår inte sitter rödingen parallellt med ledarna, eller går rödingen till samma tråd? Den silvriga är med all säkerhet en kondensator (på 530 pF?) och den andra kanske ett motstånd. Då skulle de kunna vara en HF-avslutning, kanske?

Får man fråga hur mycket kabeln kostar?
Not to be and to be is not the question

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-02 20:46

Hej BF!

Kan de vara en Zobel** måntro?
PåminnA* om när han slakta sin dyra MIT-kabel som i limgeggan hade Ist 1kronas
sytrådstunn-spole fastlödd upppå dess grova ledare, alltså lika kassa komponenter
(till det yttre, OBS) som din Transparent nu hade, No Offense :wink:!

** http://lalena.com/audio/calculator/impe ... ircuit.gif

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-07-02 21:40

Lustigt :)

vad kostade den där kabel ?

Undra vad som döljer sig bakom höljet i T's lite bättre kablage :) Liknande grunkor?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-02 22:44

Ja jävlar.....

Har man inte varit sugen att köpa flådiga dyrkablar (som påstås ge ooootrolig mycket bättre ljud) förr, så blev man ju verkligen oemåtståndligt sugen nu..........

Eller inte kanske....

Blev jag ens förvånad??

Näääää, för jag har också disikerat div prylar som lovats ge fantastiska resultat på grund av överlägsen och avancerad teknik, och hittat..... ingenting.... i stort sett.

Plötslig så nynnar man på en gammal slagdänga, "allting går att sälja med mördande reklam......... kom och köp konserverad gröt....."

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-07-02 23:46

Jag kan inte säga att jag blev förvånad direkt, mycket intressant dock :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-07-03 00:19

Står det inte 630 på kondensatorn??
Kondensator 1 nF är värdet antagligen polypropkondensator med 530 (630) volts spänningstålighet.
Motståndet på 26.7 ohm 1% tolerans, vill minnas att den där typen är trådlindad.
"och allt är bara en test av synapserna"

- Medlem i MEK -

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-07-03 00:19

En jättestor låda för att dölja ett par pyttenytte-komponenter ! Fast man blir ju inte direkt jätteförvånad...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-03 00:37

Lysande initiativ, men antagligen ett dyrt sådant...

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-07-03 00:57

Civilkurage!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-03 01:52

Menar ni att det är ett stort lurendrejeri med den sk lådan? :?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-03 01:57

skrutten: Helt rätt, det står 630 på den silvriga kondingen ;)

Jag fick kabeln "på köpet" i samband med att jag köpte mitt 6-kanals Classé CAV-75 slutsteg, så kostnaden för mig har varit "noll" kronor. Och jag försökte sälja den någon gång i vintras / våras - men jag fick bara rena skräpbud, så den har fått ligga till sig. Men som sagt, jag fick tanken om att "denna kan man ju kassera - ingen som kommer att gråta direkt"...

Jag tror att den betingade ett nypris på fel sida av 10 kkr pga sin längd - men jag är lite osäker där. Beror ju mycket på Audionords enorma prispåslag ;)

Jag brukar kalla Transparents signal och högtalarkablar för ena riktigt dyra tonkontrollers med en fallande frekvenskurva ju högre upp i registret man kommer ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-03 02:51

Stor låda för så lite prylar! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-07-03 02:59

mats skrev:Menar ni att det är ett stort lurendrejeri med den sk lådan? :?

Milt uttryckt ja... Rena bondfångeriet. Borde vara åtalbart.

Användarvisningsbild
CHC

Re: Har du också undrat vad som finns i Transparents små box

Inläggav CHC » 2004-07-03 03:07

Bamsefar skrev:Bamsefar slår till :?

Tack Bamsefar för att Du tog Dig tid att göra detta. Det är på tiden att kabeltillverkarnas skumraskaffärer granskas...!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Har du också undrat vad som finns i Transparents små box

Inläggav Naqref » 2004-07-03 08:07

Bamsefar skrev:Aha, båda småkablarna är anslutna till den svarta kabeln (minuspolen om man så vill) - men alltså inte inkopplade någon annan stans = radiomottagare kanske ???

Och den vita (pluspolen om man så vill) är alltså inte berörd av de två små kablarna...

Intressant. Var de 'lösa' trådarna inkopplade i förstärkaränden eller högtalaränden eller var det valfritt? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-07-03 09:48

Jag tror också att det är rent lurendrejeri ! Vanlig "snikkabel" med snygga termineringar och en fet låda på magen.... :lol:

Fast detta behöver ju inte automatiskt betyda att kabeln är dålig på ngt sätt ändå !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 10:29

jannemannen skrev:Jag tror också att det är rent lurendrejeri ! Vanlig "snikkabel" med snygga termineringar och en fet låda på magen.... :lol:

Fast detta behöver ju inte automatiskt betyda att kabeln är dålig på ngt sätt ändå !

Mvh/Janne

Nej, men för dyr.
Not to be and to be is not the question

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-03 10:32

det verkar vara en semi-balanserad kabel med en RC-länk. Det är väl bra??

Att man bygger in detta i en större låda är väl ett vanligt marknadsföringstrick och inget konstigt eller åtalbart.

Att ta 10 KKr i betalt är väl oxå helt OK, det är knappast en monopolsituation och varan är inte livsnödvändig, alltså borde fri prissättning gälla.

Det som är konstigt tycker jag däremot är att så måmga är beredda att betala såna överpriser. Särskilt som skillnaden i ljud mot lakritssnöre torde vara försumbar i de allra flesta fall

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-03 10:52

Hej!

Jag har också pillat isär en enklare kabel, tror det var en The wave 200 och det såg ut på liknande sätt.

Tack Bamsefar för att du nu visat på den totala avsaknaden av magi, hokus pokus, saffran eller woodoo i filterlådan.

Kabeln på bilden är en "Music Wave", nivå 3 på Transparents 10-gradiga skala. Den kostar för närvarande 4500:- för ett par 2,4 meter långa. En 4,5 meter lång kostar 6 100:-

I princip är det samma grundidé i alla nivåerna. Man kan misstänka att det i budgeten får plats bättre (och ibland kanske större?) komponenter när priset går upp.

Kablarna filtrerar enligt Transparent ovanför 1 megahertz.

Generalagent för Transparent sedan ett par år är Hificonsult.

mvh

sladd

Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-03 11:04

Ett par tillägg:

* De två små kablarna är anslutna till den grövre svarta på förstärkarsidan

* De två tunna kablarna har en DIAMETER på 0.75 mm och är flerkardelig

* De två grövre kablarna har en DIAMETER på 2.9 mm, har en kärna av 9 trådar som känns nästan som silke (men är antagligen bara nylon) och där koppartrådarna (flerkardelig som sagt) är virade runt kärnan av trådar.

* Det finns ingen märkning på någon av kablarna (ja jo det står Transparante på ytterhöljet såklart ;))

* De två grövre ledarna är virade 5 varv per 20 cm, runt dessa två ledare är det ett "paket" med följande virat:
- 14 tunna vita trådar av typ bomul
- 12 ännu tunnar svarta trådar typ bomul
- de två tunnare kablarna

Det gör att det hela igentligen ser ut såhär:
Bild

Några fler frågor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ???
Senast redigerad av Bamsefar 2006-07-28 01:16, redigerad totalt 2 gånger.
Best Regards
Bamsefar

Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-03 11:06

Sladd: Den här kabeln var längre än 6 meter innan jag satte verktygen i den - numera är den lite kortare (och numera ligger den i runda arkivet 8) ).
Best Regards
Bamsefar

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-03 11:10

Bamsefar:

Ok, om den kostade 10 lapp så är det en specialare i längd. Håller med om att det ser lite ynkligt ut i den stora filterboxen. Nuförtiden är dock boxarna mindre än hälften så stora på de enklare kablarna.

Om jag tar med en Opus till Arkenmässan, lovar du att inte ha med bågfilen? :)

mvh

sladd

,

Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-03 11:19

Sladd skrev:Bamsefar:

Ok, om den kostade 10 lapp så är det en specialare i längd. Håller med om att det ser lite ynkligt ut i den stora filterboxen. Nuförtiden är dock boxarna mindre än hälften så stora på de enklare kablarna.

Om jag tar med en Opus till Arkenmässan, lovar du att inte ha med bågfilen? :)

mvh

sladd

Jag vill minnas att den ursprungliga ägaren alltså gav mer, MEN det kan mycket väl vara mitt minne som spelar mig ett spratt. I alla fall, kabeln är inköpt på den tiden som Audionord var generalagent ;) Att HiFi-Consult tagit över visste jag ju :oops: men glömde bort dessvärre - sorry. Så idagens prisläge, och med HiFi-Consult som generalagent, så kanske priset ligger runt 7 kkr ??? Special längd var det i alla fall.....

Jag är för övrigt mutbar när det gäller Opus ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-03 14:43

Bamsefar skrev:Jag fick kabeln "på köpet" i samband med att jag köpte mitt 6-kanals Classé CAV-75 slutsteg,

- CAV-75**... är Cool med Bipol, Mosfet och J-fet trissor? Sådan vill A* ha! Snygg samt kan
förutom hembio även köra aktivt tri-ampat, om A*ndan falla på!

** http://www.classeaudio.com/MultiampCAV5 ... V75web.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-03 14:44

Sladd skrev:En 4,5 meter lång kostar 6 100:-
I princip är det samma grundidé i alla nivåerna. Man kan misstänka
att det i budgeten
får plats bättre (och ibland kanske större?) komponenter när priset går upp.

- Jo spekulerA* kan ju´n alltid göra (f.ö. én utav A*`s favorithobbies) om huruvida Transparent´s
hifikablar i 5(6)-siffrigt belopp möjligen har komponenter som får kosta en hel enkrona...
... tillsammans 8)!

Snacka om potentiell/presumtiv svag länk/"smutsigt fönster" o ha motstånd/kondensatorer
(man kan misstänka mängdköps-betinga cirkus...) à 25öre direkt i signalvägen!
A* erbjuder sig härmed o uppgradera alla Transparent´s hifikablar, till resp inköpspris,
medels inlödning utav högkvalitativa Elfa-komponenter kostandes 10-tals kr... styck 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-07-03 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-03 15:00

Audiomanikern skrev:
Bamsefar skrev:Jag fick kabeln "på köpet" i samband med att jag köpte mitt 6-kanals Classé CAV-75 slutsteg,

- CAV-75**... är Cool med Bipol, Mosfet och J-fet trissor? Sådan vill A* ha! Snygg samt kan
förutom hembio även köra aktivt tri-ampat, om A*ndan falla på!

** http://www.classeaudio.com/MultiampCAV5 ... V75web.jpg

Mvh A*

Jo precis, den är goer. Mitt exemplar har dock en uppgraderad nätdel med lite större kondensatorbank och ett par andra småfixar ;)

Och i mitt fall så driver detta slutsteg mina 2 Ino Audio piP frontar, min Ino Audio piP center, mina 2 Ino Audio Profundus-X och ett par skakare i soffan till den 6:e och sista kanalen. However, just nu är det dock inte kopplat riktigt så eftersom jag var lat häromdagen, så just nu går enbart basmodulerna och skakarna via Classé slutsteget....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-03 15:04

Hej Bf!

Schysst :D! samt "skakare" är ngt varje sann A*udiofil bör ha (inunder lyssningsstolen sin ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-03 15:14

Fifan vad underbart! :D

Kul att se dig här Sladd, var länge sedan du talade om något tror jag?! :D

Kul att du desutom tar ton just när det gäller kablar.. då det verkar varit en av de där "tvistepinnarna" på Hififorum.

Inga berg kastade i glashus nu hoppas jag?!

mvh Jocke

Nästa

Återgå till Teknikforum