Fårull som dämpmaterial

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loud
-

Fårull som dämpmaterial

Inläggav Loud » 2009-08-09 18:56

Jag har just nu en större mängd otvättat fårull hemma. Vad jag förstått kan detta användas som dämpmaterial i högtalare?

Har det några speciellt bra akustiska egenskaper? Finns det någon efterfrågan efter fårull bland ljudnördar och likasinnade? :) Finns det någon som redan säljer tvättad fårull för sånt här?

Verkar det finnas efterfrågan sätter jag genast igång att tvätta fårull och paketera den.

Användarvisningsbild
m_persson79
-

Inläggav m_persson79 » 2009-08-09 19:17

Perfekt i slutna lådor. :)
Asus EeeBox PC EB1012P & LG BD370 -> Denon AVR-2106 -> "Två-vägaren" & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
-

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-09 19:25

Det finns det absolut!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-09 19:26

Kan vara bra att stoppa i öronen för omgivningen också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Fårull som dämpmaterial

Inläggav paa » 2009-08-09 19:56

Loud skrev: Finns det någon som redan säljer tvättad fårull för sånt här?

Verkar det finnas efterfrågan sätter jag genast igång att tvätta fårull och paketera den.

Här kan du se prisnivån på tvättad långhårig fårull för högtalare:

http://www.hifikit.se/index.php?id=1384

Vad tror ni om malbehandling, behövs det en malkula i varje högtalare, eller är det lungt om det är slutna lådor?
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Loud
-

Inläggav Loud » 2009-08-09 20:11

Woho, det här ser ju bra ut.

Jag har som mål att kunna sälja för 150 kr/kg, till skillnad från HiFi kits 230 kr/kg.

Ullen är producerad på egen gård från ekologiska får. Ullen kommer att tvättas med miljövänlig såpa och veduppvärmt vatten. Veden kommer även den från egen gård. Uber miljövänligt om jag får säga det själv, HiFi kits ull kommer säkert från Nya Zeeland eller något eftersom dom inte skriver något som att det är svenskt. :)

Det är farsgubben som står får fårproduktionen och ska kolla med honom om vad det är för ras, om nu det spelar någon roll.

Jag vill också kunna erbjuda en lösning där ullen är behandlad mot skadedjur på något sätt. Själv vet jag inte hur viktigt detta är när ullen ligger i en högtalare. Kanske man ska försöka få tag på ett parti lavendel och skicka med i paketet.

Finns intresse, synpunkter, idéer så tjoa till. Jag vill ha en uppfattning om ungefär hur seriöst jag ska satsa på det här.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-08-09 20:37

Ja du är en fårskalle om du inte försöker! :)

Father, sheep sheep sheep?
No, sheep sheep not sheep...sheep sheep lamb. :wink:

Välkommen hit förresten!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-09 20:42

Det finns inte svenskt kaffe, kaffe kommer inte från Sverige.
Ekologi betyder "Dom levande varelsernas förhållande till omvärlden."
Så allt levande är ekologiskt om det nu har en omvärld eller hur?
Ännu ett sätt att kringgå "något" eftersom allt levande är Ekologiskt.

Det visar också att det inte kan finnas Ekologiskt kaffe ej heller ekologiska grönsaker. Ok detta med grönsaker kan väl finnas eftersom vissa är så flummiga.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-08-09 21:12

Loud skrev:Woho, det här ser ju bra ut.

Jag har som mål att kunna sälja för 150 kr/kg, till skillnad från HiFi kits 230 kr/kg.

Ullen är producerad på egen gård från ekologiska får. Ullen kommer att tvättas med miljövänlig såpa och veduppvärmt vatten. Veden kommer även den från egen gård. Uber miljövänligt om jag får säga det själv, HiFi kits ull kommer säkert från Nya Zeeland eller något eftersom dom inte skriver något som att det är svenskt. :)

Det är farsgubben som står får fårproduktionen och ska kolla med honom om vad det är för ras, om nu det spelar någon roll.

Jag vill också kunna erbjuda en lösning där ullen är behandlad mot skadedjur på något sätt. Själv vet jag inte hur viktigt detta är när ullen ligger i en högtalare. Kanske man ska försöka få tag på ett parti lavendel och skicka med i paketet.

Finns intresse, synpunkter, idéer så tjoa till. Jag vill ha en uppfattning om ungefär hur seriöst jag ska satsa på det här.

Bra idé, kom ihg att ta bort fåren från ullen först bara.
In Cod we trust...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-09 21:21

En bra reklamskylt skulle jag kunna tänka mig kunde utformas.....
Fårskallens fårull extra prima. :D :D :D :D

Eller varför inte: Baggens to to The Dream.

Användarvisningsbild
Harryup
-

Inläggav Harryup » 2009-08-10 08:27

Rekommenderar starkt att skadedjursbehandla fårullen. Finns en firma som har använt genomskinliga koner och fårull men som inte skadedjursbehandlat ullen till att börja med. Kan säga att man införde det efter ett tag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Loud
-

Inläggav Loud » 2009-08-10 11:41

Hum:Det där namnet kunde kanske vara något, bara du inte anklagar mig för upphovsrättsbrott för att jag använt ditt förnamn i reklamsammanhang sen ;)

Det är viktigt att hålla isär vetenskapen ekologi och värdeladdade begrepp som 'ekologisk'. Till exempel är effekten av en stor miljökatastrof eller introduktionen av en främmande art i ett system en spännande händelse inom vetenskapen ekologi, medan det knappast anses önskvärt ur ett 'ekologiskt perspektiv'.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologisk

screen: Hehe tack. Får får får. :wink:

Harryup: Ja, det var det här jag tänkte använda lavendelpåsar till. Mal och allt vad det är gillar tydligen inte lavendel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Fårull som dämpmaterial

Inläggav petersteindl » 2009-08-10 11:54

paa skrev:
Loud skrev: Finns det någon som redan säljer tvättad fårull för sånt här?

Här kan du se prisnivån på tvättad långhårig fårull för högtalare:

http://www.hifikit.se/index.php?id=1384

Vad tror ni om malbehandling, behövs det en malkula i varje högtalare, eller är det lungt om det är slutna lådor?

Jag använder fårull från Australien som dämpmaterial i Bremens ägghögtalare. :) De är basreflex. Fårullen måste vara tvättad. Annars kommer nog malen. Tippar att doften från otvättad vittnar om "nygräddade kanelbullar" d v s för malen :)

Jag tror inte att fårullen från Hifi-kit är från Nya Zeeland. Jag skulle tippa från Australien eller möjligtvis från Sydamerika. Det är billigast därifrån. Det viktigaste är att fårullen är långhårig och tvättad.

För högtalarbruk är det bra om fårullen är nålad. Då får man fason på den d v s jämn densitet och kan använda den inom industriell tillverkning av högtalare. Fårullen som hifi-kit säljer är nålad. De har valt 4 cm tjocklek, vilket är bra och samma som jag har valt för Bremens ägghögtalare. Densiteten i Hifi-kits fårull vet jag inget om. Men om den har högsta densitet, vilket jag utgår ifrån till äggen så är den 1,5 meter tjock från början vilket är maximal tjocklek som nålningsmaskinen kan ta. Det betyder att jag har valt densitet och 4 cm blev det tjockaste jag kunde få. Vill man ha tjockare, så blir det lägre densitet. I andra änden av nålningsmaskinen blir ullmattan 4 cm. Maskinen är 75 meter lång d v s ullen går som på ett band och det finns således en minsta kvantitet (längd) som man måste köpa. Därefter kan man få fårullsmattan med en dubbelhäftande tejp på ena sidan d v s man kan då dels fästa fårullsmattan mot vägg, dels skära ut exakta och komplicerade bitar om det behövs. Nålarna i maskinen ser ut som en spikmatta och varje enskild nål har friktion åt ett håll. Hela nålmattan går upp och ner i ullen och processen är inställd på flera hundra nålningar i minuten. Om jag inte minns fel, så tar det flera timmar att gå från ena änden på maskinen till den andra. Jag har för mig att räknade på detta då jag var på fabriken och fick det till drygt 100 000 nålningar. Det slamrade på rätt rejält i lokalen och andningsfilter är ett måste om man vistas där. I denna process uppnås en väldigt jämn och fin ullmatta och då man håller den färdiga mattan i handen känns den faktiskt ganska tung men ändå rätt porös. 8O

Vi har sådan tillverkning i Sverige och jag har besökt sådan fabrik. Täckjackor och möbler är några andra ändamål där fårull används.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
-

Inläggav Adhoc » 2009-08-10 12:18

Fy Peter, med en sådan fin teknisk beskrivning kanske du hämmar entreprenörandan på forumet. :wink:

Här en liten bildlänk från Nordifa (Nordiska filt) hur det kan se ut i fabrik: http://www.nordifa.se/Page.asp?PageNumber=49

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-10 12:29

Adhoc skrev:Fy Peter, med en sådan fin teknisk beskrivning kanske du hämmar entreprenörandan på forumet. :wink:

Här en liten bildlänk från Nordifa (Nordiska filt) hur det kan se ut i fabrik: http://www.nordifa.se/Page.asp?PageNumber=49

Oj, det var inte min mening :oops: Om ullen inte nålas så kan användas ändå. Det blir lite svårare att få till exakt mängd, men en fördel kan kanske vara att ulltråden ligger mer random oriented d v s orienteringen på håren kan är mer slumpartad. I en sluten låda där det blir enklare att applicera kan det kanske ge någon fördel. Jag har ju själv använt onålad fårull till mellanregister i slutna lådor och det blev jättebra. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.

Användarvisningsbild
Loud
-

Inläggav Loud » 2009-08-10 14:28

petersteindl: Intressant läsning! Synd att man inte har en sådan maskin ståendes hemma. :wink:
Undrar ifall man kan nå ett liknande resultat med kardning eller något? Med ett billigare pris på ullen kanske man kan stå ut med att den är är lite mer svårhanterlig och svårare att sätta jämnt.

Vad jag förstått så kommer malen ändå även i tvättad ull. Kanske går den att avskräcka med mycket bas ljud. :)

Jag som vet hur äckligt otvättat fårull luktar kommer vara väldigt noggrann med tvättningen av den hur som helst. Malar är konstiga som gillar det där. :) [/b]

Densen
-

Inläggav Densen » 2009-08-10 17:56

En O.T. fråga till petersteindl.

Varför valde du fårull som dämpmaterial? Vilka kriterier?
Var det för att redovisa lite mer exotiska material i reklamkampanjer, eller är det för att du vill ha rent biologiska material som ull och äggskal? För du har väl också pappmembran?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
-

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-10 18:27

Finns väl inget som dämpar längre ner i frekvens än fårull?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-10 22:17

Densen skrev:En O.T. fråga till petersteindl.

Varför valde du fårull som dämpmaterial? Vilka kriterier?
Var det för att redovisa lite mer exotiska material i reklamkampanjer, eller är det för att du vill ha rent biologiska material som ull och äggskal? För du har väl också pappmembran?

Jag har inte äggskal som material nånstans :) Inga membran är heller i papp. Diskanterna är silkesdomar. Mellan/bas-membranet är i glasfiber.

Jag använder fårull därför att jag tycker att det är ett mycket bra dämpmaterial, ljudmässigt sett. Jag gillar inte syntetiska dämpmaterial typ Acousto-Q eller det vita materialet som finns i otaliga amerikanska högtalare. Jag har tidigare provat sådant i Carlssonhögtalare på 70-talet och ljudet blev förfärligt.

Återstår det gula gullfiber, som har ett annat namn idag, men det tycker jag är sämre än fårull samt att det är otrevligt att hantera vid massproduktion. Jag är inte ens säker på att det skulle bli godkänt ens ur arbetsmiljösynpunkt, om inte högtalarna skall monteras utomhus.

Sedan finns ju cellgummiliknande material, men jag är inte så förtjust i sådant.

Så, fårull får det bli. Det tog lite tid att hitta och få rätt kvalitet och få den i rätt form lämpad för industriell massproducktion. Jag tycker det är trevligt då man kan använda sig av sitt önskematerial vid massproduktion.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-10 22:21

Loud skrev:petersteindl: Intressant läsning! Synd att man inte har en sådan maskin ståendes hemma. :wink:
Undrar ifall man kan nå ett liknande resultat med kardning eller något? Med ett billigare pris på ullen kanske man kan stå ut med att den är är lite mer svårhanterlig och svårare att sätta jämnt.

Vad jag förstått så kommer malen ändå även i tvättad ull. Kanske går den att avskräcka med mycket bas ljud. :)

Jag som vet hur äckligt otvättat fårull luktar kommer vara väldigt noggrann med tvättningen av den hur som helst. Malar är konstiga som gillar det där. :) [/b]

Det är inte vad jag har hört angående mal och ull. Ullen måste tvättas, om inte annat så skall den tvättas ur allergisynpunkt. Ullen rengöres då från all typ av kvalster.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Loud
-

Inläggav Loud » 2009-08-12 11:12

Om ingen malbehandling behövs så är ju det lysande. :)

Håller just nu på att tvätta en liten provsats med ull. Svårare än jag trodde att få det rent.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-12 11:24

Då du nu skriver malbehandling så blir jag lite fundersam. Det kan ju vara så att tillverkarna har malbehandling vid tvätten. Det har jag inte frågat. Jag har bara fått info att jag inte behöver vara orolig för mal då ullen har gått igenom deras tvätt.

Jag tror inte att tvätt av ull är en enkel procedur.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
-

Inläggav Harryup » 2009-08-12 11:30

Bara att mota fåren genom en biltvätt.

Jag skulle undersöka extremt noga om mal verkligen inte gillar ren ull. Håller det för otroligt. Dessutom så finns det ängrar och alla möjlig ohyra.
Ring Antcimex, eller Ullhandlarnas riksförbund eller Tele2 eller nått eller bygg aldrig basreflex.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-12 12:16

Harryup skrev:Bara att mota fåren genom en biltvätt.

Jag skulle undersöka extremt noga om mal verkligen inte gillar ren ull. Håller det för otroligt. Dessutom så finns det ängrar och alla möjlig ohyra.
Ring Antcimex, eller Ullhandlarnas riksförbund eller Tele2 eller nått eller bygg aldrig basreflex.

mvh/Harryup

8O Var bor du någonstans? Man kanske skall ringa Poolia?

Användarvisningsbild
Harryup
-

Inläggav Harryup » 2009-08-12 16:32

Jag tror på Tele2, har inte sett ett enda smutsigt får i deras reklam och dessutom så kan man få prata direkt med ett får. Misstänker att det är bäst.

mv/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
-

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-12 16:39

Fårull är ju en typiskt cheep lösning så lite mal får man räkna med...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
slockna
-

Inläggav slockna » 2009-08-12 16:46

JAG HAR LÖST DET !!!

bygg högtalarna av cederträ. Mal hatar tydligen ceder lika intensivt som de älskar ull...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-12 17:35

MagnusÖstberg skrev:Fårull är ju en typiskt cheep lösning så lite mal får man räkna med...

malware?
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Harryup
-

Inläggav Harryup » 2009-08-12 18:59

Koncentrera dig inte bara på mal. Det finns många andra skadedjur också.
Skulle inte rekommendera att gissa vad som fungerar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-12 20:16

Bara man gör högtalarna malplacerade så tro jag inte att malen har så stor skadeverkan. Sen har jag hört att fyller man högtalarna med spansk fluga så blir som kanon, då speciellt Bolero ljuder skönt.
Kör man med ull så är det enbart hardangerfela som låter bra och hur många lyssnar på sådant gnäll.
I min drömlåda har jag blandad kompott, ett par lusekoftor och femton silkestrosor från Argentina.

Skulle Ullägaren vilja tova sig något snyggt så har jag en valkabräda i pure ek, det kanske inte behövs någon valkabräda nu när det tvättas, tovar ihop sig ändå?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi